Jobb med kunder du trives med og tjen mer samtidig

Jeg pleide å tenke at jeg visste hva jeg drev med, og at jeg var på riktig vei. Men samtidig kom ikke resultatene slik jeg hadde foresett meg. Alt jeg visste var at jeg ville være en bryllupsfotograf. Og det var jeg jo. Men det tok litt tid før ting virkelig begynte å gå min retning.

Her er 4 feil jeg gjorde tidlig i min karriere, hvordan de ødela for meg – og om du henger med til slutten så skal jeg fortelle deg nøyaktig hva jeg gjorde for å fikse de.

  1. (I begynnelsen) så sa jeg ja til alt og alle. Jeg slet med å finne de rette kundene. Jeg visste vel heller ikke helt at det var noen forskjell, jeg tenkte at kunder er kunder (og det kunne ikke falle meg inn å si ”nei” til noen). Så jeg endte opp med å jobbe med kunder som ikke satte pris på meg, ikke ønsket å betale det jeg var verdt, og som ønsket en stil som ikke passet med min egen. Og som en kreativ sjel, så betyr det så mye. Dette førte jo selvfølgelig til mer av feil kunder, for man får tross alt mer av det man allerede gjør og viser frem.
  2. Prisene mine var for lave. Det tok lang tid før jeg kunne leve av å ta bilder. Jeg baserte prisene mine på konkurrentenes priser, og en følelse av hva jeg burde ta betalt. Jeg satte ned prisene, og fikk en dårlig følelse hver gang noen spurte om priser fordi jeg alltid fikk høre hvor dyrt det var – selv om jeg ikke gikk i pluss i det hele tatt. Det var omtrent som om at jeg betalte for å ta bryllupsbilder i begynnelsen. Jeg manglet selvtillit og følte at det var det som måtte til for å få kunder. I tillegg hadde jeg ingen måte å vite om de jeg sammenlignet meg selv med visste hvordan de skulle bestemme prisene sine, og uansett hvordan deres regnestykke så ut, så hadde jeg mine egne utgifter og inntektsbehov å ta hensyn til. Jeg vet at jeg ofte ble valgt som fotograf på grunn av pris, ikke på grunn av bildene mine eller hvordan jeg behandlet kundene mine. Noe som betydde at jeg noen ganger fikk kunder som ikke satte pris på meg og egentlig var ute etter noe annet. Kvaliteten på kundene blir virkelig bedre når du tar betalt for det du er verdt. Stol på meg.
  3. Jeg trodde merkevare = logo. (og selvfølgelig lagde jeg både logo og hjemmesiden selv). Teksten jeg brukte var kjedelig og tam, og bildene likeså forøvrig. Det var ikke noe personlighet, stil, eller noe unikt involvert. Jeg var redd for å skille meg og tenkte at det var en spesiell måte jeg måtte oppføre meg, regler jeg måtte følge om du vil.
  4. Markedsføringen min var begrenset til reklame i relaterte blogger og selvfølgelig litt posting på Facebook. Jeg hadde ikke peiling på om det virket eller ei, hvor kundene mine egentlig kom fra, og hva jeg kunne gjøre bedre. Det var ikke noe plan, ikke noe ordentlig strategi. Jeg tok ikke markedsføring seriøst.

Kjenner du deg igjen i noe av dette? Meld deg på nyhetsbrevet mitt, så skal jeg fortelle deg hva jeg gjorde for å snu ting i riktig retning:



(Ved å melde deg på godkjenner du personvernerklæringen.)

Leave a Comment





Portrett Ingvild

Hei jeg heter Ingvild

Jeg vil aller helst være ute å ta bilder av fine par. Jeg bor med hunden og kjæresten min i Kristiansand, og jeg elsker å reise på jakt etter vakker natur og kjærlighetshistorier.

kanskje du også vil lese

Pinterest - blog - ig story templates4

4 grunner til å samarbeide heller enn å konkurrere

Trenger du (ny) hjemmeside? Velg WordPress

Hvordan møte, eller aller helst, overgå forventningene til kundene dine?

Hvordan møte, eller aller helst, overgå forventningene til kundene dine?

Hvordan bør du prissette tjenestene dine