Hvordan møte, eller aller helst, overgå forventningene til kundene dine?

Uansett hvilket område du jobber med, så er det (forhåpentligvis) noe du brenner for og du føler at en jobb kan gi mening. Du vil jo selvfølgelig at hver kunde skal føle seg som verdens viktigste i dine øyne – og fortelle alle de kjenner om hvor fantastisk det er å jobbe med akkurat deg.

Men nå skal jeg være ærlig med deg – det å forsikre seg om at hver enkelt kunde føler seg overveldet av glede over tjenestene dine kan virkelig være en krevende prosess – og inkluderer merkevaren din, du må velge riktig nisje, og forstå nøyaktig hvem din drømmekunde er. Her er noen av mine råd når det kommer til dette området.

Den hemmelige ingrediensen bak en uforglemmelig kundeopplevelse

Lag en merkevare rundt det du driver med– virkelig gjør det til ditt eget. Pass på at du har en klar prosess. Kommuniser hvordan det føles å jobbe med deg. Tilby ulike ressurser, som tips og triks som kan hjelpe kundene dine å få en fantastisk opplevelse med deg. Det er dette som kommer til å hjelpe deg med å skille deg ut fra resten; forskjellene som gjør at du som fotograf ikke blir verdsatt ut fra prisene dine, men basert på det du leverer og hvordan kundene dine oppfatter det.

Når det kommer til forventninger så bør du passe på at du setter klare retningslinjer fra dag en, ellers risikerer du at kundene dine setter sine egne. Prøv å se alt fra deres ståsted – tenk på spørsmålene, bekymringene og resultatene de er ute etter. Fortell dem hva som kommer til å skje, når og hva du trenger fra dem (og hva tidsfristen er). Legg alt frem for dem – bekreft alle detaljer på e-post og vær klar for å svare på spørsmål som kommer (enda bedre om du kan forutse hva de kommer til å lure på og svare på dette før de i det hele tatt lurer).

Yt mer enn du lover

Det høres veldig klisje ut, men det er så veldig relevant i kreative bransjer- og sikkert for alle andre også. Om du sier at du skal gjøre noe, så gjennomfør det (og gjør det bedre, og raskere, enn de forventet – hver eneste gang).

Helhetsinntrykk er viktig – vær pålitelig, mottakelig og hold løfter helt fra første gang de tar kontakt frem til siste e-post du sender.

Ved å forsikre deg om at du ikke lover mer enn du kan holde, og leverer mer enn du lovte, så føler kundene dine med en gang at de er i fokus og at du prioriterer dem.

Overbevisende Kommunikasjon

Hvordan foretrekker kundene dine å kommunisere? Telefon, WhatsApp, e-post, videosamtale? Vær fleksibel, men husk å respektere din egen tid. Sett klare retningslinjer. Når er det greit at de tar kontakt? Hva gjør du om kundene dine tar kontakt for ofte?

Hvis dere snakker om noe viktig over telefon er det lurt å følge opp med en e-post for å unngå misforståelser.

Jeg vil også anbefale deg å holde deg unna fagspråk. Snakk heller om resultater og hvorfor det dere snakker om er viktig for dem.

Til slutt, når din jobb er gjort og du har levert sluttresultatet som de elsker, spør om en anbefaling som du kan legge ut på hjemmesiden din. Eller kanskje de er villige til å legge igjen en vurdering på Facebook eller Google? Dette er også en super mulighet til å forhøre deg om det er ting du burde gjort bedre slik at du kan forbedre opplevelsen for fremtidige kunder.

Finn din nisje – hvem skulle du ønske du kunne jobbe med?

Hvem er drømmekunden din? Ta en titt rundt deg, de beste fotografene har ofte et veldig spesifikt marked – og bygger en business (og tjenester) rundt disse. Dette starter med typen oppdrag du ønsker å utføre. Det er ikke nok å bare være en bryllupsfotograf – du må vite litt om både brud og brudgom, deres stil og personlighet. Det er dette som virkelig kommer til å hjelpe deg i riktig retning med prosjektene dine (og til syvende og sist er dette også avgjørende for at kundene dine virkelig skal sette pris på jobben du gjør).  

Legg igjen en kommentar





Portrett Ingvild

Hi, I'm Ingvild

Jeg vil aller helst være ute å ta bilder av fine par. Jeg bor med hunden og kjæresten min i Kristiansand, og jeg elsker å reise på jakt etter vakker natur og kjærlighetshistorier.

kanskje du også vil lese

Pinterest - blog - ig story templates4

4 grunner til å samarbeide heller enn å konkurrere

Trenger du (ny) hjemmeside? Velg WordPress

Hvordan bør du prissette tjenestene dine

hvordan-Tjene-mer-penger-trives-mer

Jobb med kunder du trives med og tjen mer samtidig