Hvordan bør du prissette tjenestene dine

Penger, penger, penger – hvordan finne ut av priser på tjenestene dine og vite hva du er verdt 

Når det kommer til priser fokuserer de fleste fotografer i din situasjon på ett av tre spørsmål: ”Hvor mye trenger jeg å tjene?” ”Hva tar andre seg betalt?” eller ”Hvilke utgifter har jeg?”

Men disse spørsmålene gir dessverre ikke hele historien.

Om du bestemmer deg for feil priser, risikerer du at hele businesslivet ditt blir en eneste stor kamp på vei mot bunnen. Her er oppskriften på hvordan du kan vise hva du er verdt og sette priser på tjenestene dine som reflekterer dette.

La oss starte med utgifter…

Hva er dine faste utgifter? Har du peiling? Denne summen kan gi deg en grunnmur å bygge videre på. Spør deg selv…

Hvor mye kostet utstyret ditt nytt (og hvor mye faller det i verdi per år)?

Hvor mye bruker du på markedsføring – reklame, nettside, businesskort, osv.?

Hva med studiokostnader – leieutgift, strøm, datautstyr, osv?

Og så er det alle utgiftene til profesjonelle tjenester – fotogalleriportal for kunder; og utgifter per oppdrag som bensin, print og gaver.

Og sist men ikke minst, dine egne boutgifter – husleie, pensjonssparing, forsikring, mat, og listen fortsetter.

Til sammen gir disse et overblikk over minstesummen du trenger å tjene i løpet av et år.

Videre må du bestemme deg for hvor mange oppdrag du ønsker å påta deg i løpet av ett år. Dette bør du basere både på hvor mye tid de krever men også energi det tar (kreativt burnout er ikke noe gøy). I tillegg må du legge til tiden du trenger til å jobbe med firmaet ditt, ikke bare tiden du jobber for andre gjennom firmaet. Til slutt, del ønsket inntekt per år på antall oppdrag du ønsker å utføre, og voila! Der har du et tall på hvor mye du må ta betalt per oppdrag.

Et lite tips om lavsesongen…

Du må også ta med lavsesongen i regnestykket ditt – altså de månedene i løpet av året hvor det er mindre etterspørsel etter tjenestene dine (alle har dem – for min del roer bryllupssesongen seg ned i de kaldere månedene og jeg må være sikker på at jeg har stor nok buffer og ulike tilbud for å tiltrekke kunder i disse månedene).

Men hva er verdien av tjenestene dine?

Kundene dine betaler ikke kun for tiden din (det er i hvert fall er det ikke sånn det burde være). De betaler for den verdien du gir dem i form av tjenestene dine – som minner fra dere store dag – hvilken prislapp ville de satt på det, hva er de faktisk villige til å betale for det de får igjen? Dette kan hjelpe deg med å tenke litt annerledes og presentere prisene og verdien på det du tilbyr på en litt annen måte.

Problemet med lave priser

Når du setter for lave priser, så gjør du tjenestene dine billigere. Potensielle kunder tror da at du er billigere fordi du ikke er fullt så flink som de som tar seg mer betalt. Til syvende og sist risikerer du å bli dømt på pris alene – valgt på grunn av pris og ikke den verdien du tilbyr eller personligheten bak merkevaren din.

Et viktig spørsmål: Hva med nye fotografer?

Du er den nye fotografen – kanskje uten særlig mye erfaring, og uten faste kunder. Du trenger erfaring og prosjekter til en portefølje som etter hvert skal selge seg selv. De første prosjektene dine kommer til å bli lærerike, kanskje med en bratt læringskurve. I løpet av denne perioden med læring er det kanskje for noen OK å ta litt lavere betalt enn det du ser for deg i fremtiden – men det er også kritisk at du forklarer hvorfor du tar lavere betalt og hvor viktig tilbakemeldinger om deres opplevelse som kunder er for deg. Gjør det helt klart at dette på ingen måte gjør tjenestene dine dårligere.

Tilbud, etterspørsel, og tilpasningsvilje

Det finnes ikke noe fasit når det kommer til priser – så prøv deg gjerne frem. Vær varsom med tilbud og etterspørsel, dytt prisene dine opp om du er fullbooket måned etter måned, eller prøv ulike tilbud dersom du ikke føler kalenderen fyller seg opp som den burde. Det å sette riktige priser er ikke noen lett sak, og det kan være fristende å sette ned prisene fordi det blir vanskelig. Men husk på verdien av det du tilbyr, og reevaluer målgruppen din om du føler budsjettet deres ikke matcher med tjenestene du har å tilby.

Lyst til å lære mer om hva jeg gjorde for å sette mine priser? Meld deg på nyhetsbrevet mitt, så skal jeg dele noen tips som virkelig hjalp meg i riktig retning.



Ved å melde deg på godkjenner du personvernerklæringen.

Legg igjen en kommentar





Portrett Ingvild

Hi, I'm Ingvild

Jeg vil aller helst være ute å ta bilder av fine par. Jeg bor med hunden og kjæresten min i Kristiansand, og jeg elsker å reise på jakt etter vakker natur og kjærlighetshistorier.

kanskje du også vil lese

Pinterest - blog - ig story templates4

4 grunner til å samarbeide heller enn å konkurrere

Trenger du (ny) hjemmeside? Velg WordPress

Hvordan møte, eller aller helst, overgå forventningene til kundene dine?

Hvordan møte, eller aller helst, overgå forventningene til kundene dine?

hvordan-Tjene-mer-penger-trives-mer

Jobb med kunder du trives med og tjen mer samtidig