Din ideelle kunde – vet du hvem det er? Hvis ikke er det på tide å finne ut

Mange businesseiere finner seg selv i en av to kategorier – noen har ingen idé om hvem deres ideelle kunde er eller hvorfor det spiller noen rolle. Andre har en idé om hvem den ideelle kunden er – kanskje vet de at hun er kvinne, ca. 23-47 år og liker Yoga. Men selv dette er over hodet ikke nok.

Det er viktig for en business å forstå (i detalj) hvem din ideelle kunde er – og her er hvorfor…

1. Din ideelle kunde skal lede markedsførings initiativene dine

Den ideelle kunden kommer sjeldent din vei ved tilfeldigheter. Om du virkelig ønsker at de mest fantastiske kundene skal komme inn i livet ditt – de med de beste eventene, snilleste personlighetene og mest takknemlighet ovenfor arbeidet ditt, trenger du mye mye mer enn gjetting om hvem de er, hvor de tilbringer tid på nett og hva, nøyaktig, de håper å få ut av sin fotograf.

Ved å få en dypere forståelse av din ideelle kunde, kommer du til å få bedre innsikt i hvor du bør markedsføre deg selv (og hva du bør si) og hvilke andre markedsførings medium som er relevante for din ideelle kunde (som email, sosiale medier og trykk).

2. Forståelse av din ideelle kunde leder merkevaren din (og hjelper deg kapre ditt marked)

Måten du presenterer deg selv på må passe inn med din ideelle kunde – alt fra design på hjemmesiden til tekst på trykksaker og markedsføringsmateriell. Sammen danner dette merkevaren din – nettopp det å formidle hvordan du er annerledes.

Ta utgangspunkt i noen klikk rundt på min hjemmeside. Les igjennom ordene, se på bildene, legg merke til tonen i språket. Hva legger du merke til? Forhåpentligvis er det klart at hvert element av min personlige merkevare er et bevisst valg som ikke bare gjenspeiler min personlighet, men som også treffer hos fantasien og drømmene til min ideelle kunde. Når det kommer til hvem det er, så er de ofte eventyrlystne, frie sjeler, de liker å se verden eller kanskje er de digitale nomader. Noen ganger er de selv i kreative industrier, og som regel miljøbevisst.

Når du blir bedre kjent med din ideelle kunde (og da mener jeg på et dypt nivå) hjelper det deg å fokusere merkevaren din til det punktet hvor de føler du virkelig er den rette personen for deres prosjekt.

3. Kunnskap om hvem din ideelle kunde er (og hvem det ikke er) hjelper deg vinne de kundene du vil ha (og frastøte de som ikke passer)

Har du noen gang jobbed med en kunde som virkelig ikke forstår deg? En som klagde på arbeidet ditt – uten at du egentlig skjønner hvorfor? En som du rett og slett ikke kom helt overens med?

Ved å identifisere din ideelle kunde, øker du ikke bare sjansene for å sikre deg den riktige typen kunde, men du minsker også sjansen for å skaffe deg feil kunde.

For min del er de som søker etter formelle bilder i stive oppstillinger utenfor min kunde type. Istedenfor er mine tjenester basert på å gjenspeile dagen slik den var, og de små øyeblikkene som virkelig gjør dagen spesiell.

4. Når du jobber med dine ideelle kunder er det lettere å møte deres krav og ønsker

En av de beste fordelene med å vite hvem din ideelle kunde er og hvordan du kan markedsføre effektivt til dem, er at du sikrer deg kunden og gjør deres opplevelse til noe spesielt. Fra rapporter som virkelig kommer naturlig, til nydelige bilder som faller helt i smak med deres tanker og ønsker, din ideelle kunde er virkelig nøkkelen til et godt rykte i miljøet.

Legg igjen et svar Avbryt svar





Portrett Ingvild

Hi, I'm Ingvild

Jeg vil aller helst være ute å ta bilder av fine par. Jeg bor med hunden og kjæresten min i Kristiansand, og jeg elsker å reise på jakt etter vakker natur og kjærlighetshistorier.

kanskje du også vil lese

Pinterest - blog - ig story templates4

4 grunner til å samarbeide heller enn å konkurrere

Trenger du (ny) hjemmeside? Velg WordPress

Hvordan møte, eller aller helst, overgå forventningene til kundene dine?

Hvordan møte, eller aller helst, overgå forventningene til kundene dine?

Hvordan bør du prissette tjenestene dine